Het is nu ongeveer zeven maanden geleden dat ik mijzelf officieel ondernemer mag noemen. Het is een bijzondere reis vol ontdekkingen die ik zeker niet had willen missen. Die welbekende comfortzone, daar ben ik uitgestapt op zoek naar avontuur.
Ik vraag mij af de timing om als ondernemer te beginnen ooit perfect is, zeker als je net een nieuw huis gekocht hebt en kinderen hebt die nog in de luiers zitten. De grootste uitdaging op dit moment is wel de tijd vinden en gebruiken om de eerste stappen te zetten als ondernemer. Het zal velen niet onbekend in de oren klinken dat je op de meeste gekke tijdstippen bezig bent om zaken te regelen, ideeën uit te werken en tot actie over te gaan. Stapje voor stapje moet het dan gaan leiden tot vooruitgang in de juiste richting. Ik heb gelukkig de support van thuis wat heel fijn is, alhoewel de kleintjes het mij af ten toe wel moeilijk maken ?.
Een van de dingen die ik in het begin heb opgepakt is het aanspreken van mijn netwerk. Ik heb mijn ideeën aan meerdere mensen voorgelegd en gevraagd om feedback. Een goede manier om concepten aan te scherpen en van anderen te horen hoe zij de markt ervaren. Er zijn zo ongelooflijk veel mogelijkheden en kansen, met als grote valkuil dat je hierin ook kan verzuipen. Iets doen wat dicht bij jezelf staat en waar je in gelooft. Met name dit laatste is essentieel wil ik mijn ideeën ook op overtuigende wijze kunnen overbrengen op anderen. Dit is tevens ook het leukste, want je wil toch niets liever dan je bezighouden met hetgeen waar je voor de volle 100% achter staat?
Hoe ga ik mij onderscheiden is een volgende relevante vraag. Er zijn al zoveel partijen die ook vergelijkbare diensten aanbieden. Het ene bureau is nog ‘gelikter’ dat het andere, technologische hoogstandjes en allemaal data-driven – dit is toch de toekomst? Ik merk gelukkig ook dat er binnen organisaties een grote behoefte is aan echt contact met mensen. Die hele grote empathie-factor waar je met een prachtig online technologie-systeem nog niet heel veel mee kan. Hoe ga je de aansluiting vinden met mensen, groepen op het hoogste en het laagste niveau van de organisatie. Dit is nog steeds de grootste voorwaarde wil je als mens en als organisatie groeien en ontwikkelen. Hier ligt gelukkig voor mij nog steeds een grote behoefte bij mensen om inzicht en zelfkennis te vergroten, te werken aan persoonlijke ontwikkeling en het ontwikkelen van vaardigheden.
De ontwikkelingen binnen organisaties staan niet stil en met nieuwe generaties die de werkvloer betreden ontstaat er veel nieuwe dynamiek. Bestaande concepten rondom leiderschap, cultuur en authenticiteit worden uitgedaagd. Het stelt mij als ondernemer gerust dat ondanks de vele kennis die tegenwoordig overal beschikbaar is en ondanks de meest prachtige technologische systemen, elke organisatie zich in een andere fase bevindt en andere groei-uitdagingen heeft. De meerwaarde van de adviseur of de consultant zit in het echte contact, het zoeken naar de toegevoegde waarde en brengen van een stuk inspiratie en energie. Alleen door echte samenwerking kan je komen tot waardevolle oplossingen.
Ik heb een mooi vak en daar ben ik trots op. Ik ben blij dat het ondernemerschap mij de kans geeft om mijn bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van mensen en organisaties. Ik kijk met volle moed vooruit en kijk soms nog wel eens achterom om te kijken waar ik vandaan kom. Dan zie ik dat ik al een eind op weg ben, al heel veel stappen genomen heb en de nodige risico’s heb genomen.
Het creatieve proces zet zich voort en de volgende fase van het ondernemerschap dient zich aan. Eigenschappen waar ik over beschik krijgen in deze nieuwe context nog meer betekenis en ik ervaar dat als erg leerzaam. Stap voor stap vooruit, met soms een sprong in het diepe en soms een stapje terug.